En Sıcak Konular

Prof. Dr. Ahmet Rasim Küçükusta



Prof. Dr. Ahmet Rasim Küçükusta
23 Mart 2010

Kolesterol düşürücü ilaçlarda kas erimesi ve böbrek yetersizliği tehlikesi var



Statinler kalp-damar hastalıklarına bağlı komplikasyonları azaltmak için kullanılan ilaçlar. Bunların yerinde kullanılmasına elbette diyeceğimiz yok ama şu da bir gerçek ki bu ilaçlar pratikte her kolesterolü yüksek olan kişiye üstelik bir de ‘ömür boyu kullanılması dayatmasıyla’ yazılıyor.

Oysa kalp-damar hastalıkları riskinin azaltmanın egzersiz, beslenmenin düzenlenmesi, kilo verme, sigara ve alkolün kesilmesi gibi daha etkili, riskleri bulunmayan ve üstelik de bedava olan pek çok yolu var.

Statinlere harcanan milyarca dolar bir tarafa bu ilaçların karaciğer hasarı, cinsel gücü olumsuz etkileme, uykusuzluk, sinirlilik, saldırganlık, hafıza kaybı, unutkanlık, intihara teşebbüs, polinöropati… gibi pek çok yan tesirleri olduğu biliniyor. Hayvan deneylerinde kanser oluşumunu artırdıkları gösterildi. Yakın zamanlarda statinlerin şeker hastalığına yol açtığı ve enfeksiyon riskini artırdıkları da bildirildi. 

Bu hafta Amerikan İlaç ve Gıda Dairesi (FDA) tarafından yeni bir araştırmanın sonuçlarına dayanılarak yapılan açıklamada kolesterol düşürücü ilaçlardan olan simvastatin’ in ağır kas hasarı ve ölüme kadar gidebilen böbrek yetersizliğine sebep olabileceği uyarısı yapıldı. Simvastatin ülkemizde de Zocor adıyla satılıyor.

Genel olarak statin’ ler adı verilen kolesterol düşürücü ilaçların kas hasarına (miyopati) yol açtıkları daha önce de biliniyordu. Bu hasar nadiren rabdomiyoliz adı verilen çok daha ağır bir forma dönüşebiliyor. Bu durumda hasara uğrayan kas dokusundan miyoglobin isimli protein kana karışıyor ve bu madde böbrekleri zarara uğratarak böbrek yetersizliğine yol açıyor.

Kısa adı SEARCH olan araştırmada her birinde 6 bin kişi olan gruplardan birine günde 80 miligram diğerine ise 20 miligram simvastatin verilmiş. Yüksek doz ilaç alan grupta 52 hastada miyopati ve 11 hastada rabdomiyoliz görülürken düşük doz alan grupta sadece bir hastada miyopati ortaya çıkmış.

Simvastatinin bu yan etkileri Çinlilerde ve bazı antibiyotik ve kalp ilaçlarını kullananlarda daha fazla görülüyor.

Bu ilaçla ilgili kas hasarının belirtileri şunlar:

* Kas ağrıları, hassasiyet veya zayıflık,

* Kanda CPK seviyesinin yükselmesi,

* İzah edilemeyen halsizlik,

* Koyu veya kırmızı idrar,

* Statin kullanan hastaların bu belirtiler ortaya çıktığında,

hemen doktorlarına başvurmaları gerekiyor.

Gelelim neticeye

Her ilacın mutlaka yan tesirleri olduğu ve birçok hastalığın hayat tarzı düzenlemeleriyle daha kolay ve etkili bir şekilde önlenebileceği veya tedavi edilebileceği unutulmamalı.



Bu yazı 4,026 defa okundu.






Yorumlar

 + Yorum Ekle 
    kapat

    Değerli okuyucumuz,
    Yazdığınız yorumlar editör denetiminden sonra onaylanır ve sitede yayınlanır.
    Yorum yazarken aşağıda maddeler halinde belirtilmiş hususları okumuş, anlamış, kabul etmiş sayılırsınız.
    · Türkiye Cumhuriyeti kanunlarında açıkça suç olarak belirtilmiş konular için suçu ya da suçluyu övücü ifadeler kullanılamayağını,
    · Kişi ya da kurumlar için eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi ya da kurumlara karşı tehdit, saldırı ya da tahkir içerikli ifadeler kullanılamayacağını,
    · Kişi veya kurumların telif haklarına konu olan fikir ve/veya sanat eserlerine ait hiçbir içerik yayınlanamayacağını,
    · Kişi veya kurumların ticari sırlarının ifşaı edilemeyeceğini,
    · Genel ahlaka aykırı söz, ifade ya da yakıştırmaların yapılamayacağını,
    · Yasal bir takip durumda, yorum tarih ve saati ile yorumu yazdığım cihaza ait IP numarasının adli makamlara iletileceğini,
    · Yorumumdan kaynaklanan her türlü hukuki sorumluluğun tarafıma ait olduğunu,
    Bu formu gönderdiğimde kabul ediyorum.





    Diğer köşe yazıları

     Tüm Yazılar 
    • 19 Mart 2015 Karatay'ın askerleriyiz!
    • 31 Ekim 2014 Günde 3 bardak süt kemik kırığı ve ölüm riskini artırıyor
    • 10 Haziran 2014 Kimi kime şikayet edelim?
    • 16 Mayıs 2014 Akademik sahtekarlık geleneğinin kime ne zararı var
    • 21 Şubat 2014 Antibiyotikler meme kanseri riskini artırıyor
    • 4 Aralık 2013 Damacana mı musluk suyu mu?
    • 20 Kasım 2013 Yakında ruh hastası olmayan kalmayacak
    • 13 Şubat 2013 Bir Türk tıp alanında Nobel alabilir mi?
    • 10 Ocak 2013 Yakında ruh hastası olmayan kalmayacak
    • 1 Ekim 2012 Türkiye'de mamografi taramaları rezaleti
    • 14 Eylül 2012 İlaç tanıtımında bundan iyisi Şam'da kayısı
    • 9 Temmuz 2012 Bir sağlık haberi skandalı
    • 17 Mayıs 2012 Coca-Cola'nın reklam yüzü olabilirim
    • 8 Mayıs 2012 FDA şaşırma, sabrımızı taşırma
    • 27 Nisan 2012 Sönmez gene döndü
    • 5 Nisan 2012 Şampuanlar da bozuk çıktı
    • 12 Mart 2012 Dokunan değil içen yanıyor!
    • 12 Mart 2012 Meyve suyu değil boyalı su bunlar
    • 8 Mart 2012 Amerikalılar çiğ sütü akladı
    • 21 Şubat 2012 Hasta memnuniyeti neyi gösterir?

    En Çok Okunan Haberler


    Haber Sistemi altyapısı ile çalışmaktadır.
    4,826 µs